Hvad er laserbehandling?

Laserbehandling bruger specifikke bølgelængder af lys (synligt rødt lys eller nær-infrarødt lys) til at skabe terapeutiske effekter. Disse effekter omfatter hurtigere sårheling, smertelindring, forbedret blodcirkulation og formindsket hævelse.

Hvad sker der ved en laserbehandling?

Laserbehandling er smertefri. Den frigivne energi øger blodcirkulationen, trækker væske, ilt og næringsstoffer til det beskadigede område. Dette skaber et optimalt helbredende miljø, der reducerer betændelse, hævelser, muskelkramper, stivhed og smerte. Det skadede område vender tilbage til sin normaltilstand, så funktionen i det behandlede område genoprettes, og smerten mindskes.

Effekt af laserbehandling på celleniveau

Under laserbehandling påvirker det infrarøde laserlys kroppens væv på celleniveau. Cellestofskiftet øges, og dermed forbedres transport af næringsstoffer gennem cellemembranen. Dette igangsætter en øget produktion af cellulær energi (ATP), der fører til en kaskade af positive virkninger, der øger cellernes og dermed vævets sundhed.

Laserbehandling bruges ofte med andre former for terapi, herunder kiropraktik, fysioterapi, massage, elektroterapi og efter operation. Andre behandlingsformer kan bruges sammen med laserbehandling til at øge effekten af behandlingen.

Du vil ofte kunne føle en bedring (normalt smertereduktion) allerede efter den første behandling. Nogle gange vil der ikke kunne registreres en bedring ved de første behandlinger. Dette betyder ikke, at der ikke sker noget. Hver behandling er kumulativ, og i nogle tilfælde ses resultater derfor først efter 3 eller 4 behandlinger.

Hvor mange behandlinger der skal til afhænger af hvilken tilstand, der behandles. For nogle akutte tilstande vil 1-6 behandlinger være tilstrækkeligt. Tilfælde af en mere kronisk karakter kræver måske 10-15 (eller flere) behandlinger. Nogle tilfælde, som f.eks. alvorlig artritis (ledbetændelse), kan kræve løbende periodiske behandlinger for at kontrollere smerter.

Frekvensen af behandlinger afhænger igen af hvad der behandles: Akutte tilstande kan behandles dagligt, især hvis de er ledsaget af betydelige smerter. Mere kroniske problemer responderer bedre, når behandling gives 2 til 3 gange om ugen, aftagende til en gang hver uge eller hveranden uge afhængig af den opnåede effekt.

​Der er tusindvis af publicerede undersøgelser, der viser den kliniske effekt af laserbehandling.

Blandt disse er der mere end hundrede strengt kontrollerede, videnskabelige undersøgelser, der dokumenterer virkningen af laser på mange sygdomstilstande.

Hver behandling tager normalt imellem 3 til 9 minutter, afhængig af størrelsen af det område, der behandles.

Behandlingen er ikke ubehagelig. Ofte mærker man intet. Lejlighedsvis føles en mild, lindrende varme eller prikken. Områder med smerte eller betændelse kan kortvarigt efter en behandling være mere følsom, inden smertereduktion indtræder.

Patienters udbytte af laserbehandling

​Det er bevist, at laserbehandling stimulerer vækst og heling af væv i kroppen. Laseren accelererer helingsprocessen og mindsker betændelsestilstande, smerte og arvævsdannelse. Klasse IV laserbehandling kan give rigtigt gode resultater i behandlingen af kronisk smerte.

​Laserbehandling kan benyttes bla. ved

• Knæ-, skulder-, nakke-og rygsmerter
  • ​Slidgigt
  • Ledsmerter